Friday, April 22, 2011

how to design a cute header for the beginner like me !

Assalamualaikum .

Hi readers ! ok . actually entry ni aku buat khas untuk kakak senior ku yang tersayang . :) just nak tunaikan permintaan dia . sambil-sambil tu bole share dengan korang semua care-care aku design headers . :) aku nak ajar pun aku takde la expert mane sebenarnye . aku standard beginner je lagi . takpe la . kalau kite share ilmu yang sikit pun, manfaatnye dua kali gande kan . ok la . meyh nak tunjukkan kat korang care aku design header ok . :)


1st sekali kite mesti la kena ade software yang bole digunakan untuk membuat design . software yang aku gune untuk buat design ialah adobe illustrator . sumpah korang kena belajar gune software ni . mudah gile kerja korang dalam bab-bab men'design' kalau gune menatang ni . even sekarang ni ade yang lebih latest lagi dari CS3 . aku cume mampu gune CS3 je . biase la . name pun beginner . *padahal takde duit nak install CS5* . hehe

ini lah adobe illustrator


aku jugak gune adobe photoshop . tapi tak banyak la . photoshop ni aku just gune untuk crop or edit-edit gambar . contah macam header aku before ni . kan ade gambar aku . so, aku edit la sikit-sikit bagi cantik resolution untuk gambar tu .


ni pulak adobe photoshop . aku gune CS2 je . -.-


lagi satu software yang aku kolaborasikan dalam bab-bab men'design' ni ialah photoscape . korang semua mesti tau kan pasal photoscape ni . aku suke edit kat photoscape ni sebab simple . just klik ape yang kite nak da berubah semua . sesuai la untuk beginner macam aku ni . hehehe .


photoscape !


ok . selesai memperkenalkan kesemua software yang aku gunekan . :) eh ! perlu ke kenal kan software ? semua orang tau kot . huhu . *saje la tu nak mencapup* . ah ! lantak la kan . aku nak share je pun . huhu . tibe-tibe emo ea . tak pasal . :P . ok la . ok la . lupekan . lesson number 2 is aku nak tunjukkan macam mane aku design header aku ok . 


1st - new file ! (adobe illustrator)




2nd - set korang punye image size ! (adobe illustrator)


size yang aku suke gune kalau buat header 800 x 300


after set size . korang akan dapat bentuk macam ni . :)


3rd - insert la ape-ape yang korang nak ! (adobe illustrator) .


fill la ape-ape color yang korang nak untuk buat background .


then, insert la text yang korang rase sesuai untuk header korang . kalau nak insert text, korang bole klik kat bahagian tool sebelah kiri tu . pastu nak edit font korang edit kat bahagian sebelah kanan tu . ok !


pastu, insert la gambar korang . tu pun kalau korang nak letak la . aku tak pakse . ikut kreativiti masing-masing la kan . before insert gambar, korang edit-edit la kat photoshop or photoscape dulu . gambar kat atas ni, aku tak edit sebab tuan punye gambar da edit dulu . kalau korang nak belajar care edit gambar, korang bole refer kat graphic designer or graphic student tak pun care paling mudah korang bole refer kat youtube je . :)


4th - jadilah sang header yang di idam-idamkan !


yeah ! credit to IEDA JAMALUDIN


ok . aku mintak maaf sebab aku tipu . header ni aku ade edit-edit sikit gune photoshop and photoscape . maafkan aku ea korang . laen kali aku post entry pasal edit gambar pulak ok . :D tu saje dari aku . ok bai . mwaaa . *nak amek hati je* :P

6 comments:

  1. ahaaa..sumel ! :)

    ehh,,kita da follow sis !

    ReplyDelete
  2. eh2..cam kenal oh org dlm gmbr tuh..

    ReplyDelete
  3. nice topic..nnti citer ag ea..hehehe

    ReplyDelete
  4. cik ziqa : thanks :)akk pun da follow kamu dear .

    adik : haha . kenal kan :) orang famous tu . hehe

    ladybird : bole2 . sharing is caring . hehe

    ReplyDelete